Τρίτη 21 Μαΐου 2013

Απλές, χρήσιμες συμβουλές για τις Πανελλαδικές


Δημοσιεύθηκε στα blogs 18, 19 & 20 / Μαΐου / 2013
     
     Ανεστάλη η ‘ΑΠΕΡΓΙΑ’ των καθηγητών και ξεκίνησαν κανονικά οι Πανελλαδικές εξετάσεις 2013…
     Όπως κάνω εδώ και τρεις δεκαετίες δημοσιοποιώ σήμερα μερικές απλές, χρήσιμες συμβουλές για παιδιά και γονείς που διαγωνίζονται για μια θέση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ!...
     Δοκιμάζονται κάθε χρόνο ψυχοσυναισθηματικά δεκάδες χιλιάδες αγόρια και κορίτσια και μαζί γονείς και συγγενείς και, δυστυχώς και φέτος όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, τελικά θα φορτωθούν με ψυχικό τραύμα κάποια παιδιά που, με συγχωνεύσεις και άνοδο βάσεων, δεν θα καταφέρουν να επιτύχουν μια θέση σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ…
     Υπάρχει μια συνταγή επιτυχίας, ένας συνδυασμός ψυχολογικών τεχνικών και στρατηγικής που θα βοηθήσουν τα παιδιά μας να επιτύχουν;
     Η εμπειρία μου με έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι «ΜΑΓΙΚΗ» συνταγή επιτυχίας ΔΕΝ…υπάρχει!...
      Καλώ, όμως, τα παιδιά και τις οικογένειές τους να εστιάσουν την προσοχή τους σε τρία συγκεκριμένα σημεία:
     1/ Στο σπίτι όπου συνιστώ συναισθηματική ανακωχή ανάμεσα σε γονείς, αδέλφια, θείους και θείες γιαγιάδες και παππούδες
     2/ Στον εξεταστικό χώρο
     3/ Στην ψυχική κατάσταση των παιδιών μετά από κάθε μέρα εξετάσεων, με άλλα λόγια στην προετοιμασία των παιδιών μας να συνεχίσουν στα επόμενα μαθήματα με αισιοδοξία οποιαδήποτε και αν ήταν η επίδοσή τους στο μάθημα στο οποίο εξετάσθηκαν μέχρι στιγμής.
    
Παιδιά,

     α] φροντίστε τον ορθό συνδυασμό εντατικής σπουδής και ψυχαγωγίας. Ο ανθρωπινός εγκέφαλος έχει τεράστιες δυνατότητες αλλά και οι ψυχοσυναισθηματικές και ψυχοκοινωνικές μας ανάγκες διαδραματίζουν σημαντικό ρολό στην υπόθεση της επιτυχίας. Ακόμη και το καλύτερο μυαλό, όμως, ο πιο δυνατός μαθητής η μαθήτρια μετά από κάποιο χρονικό διάστημα θα κουραστεί και τότε είναι απαραίτητο να σταματήσει το παιδί και να επιδιώξει ένα ευχάριστο διάλειμμα.
    β] Συχνά, πιο συχνά απ ότι πολλοί νομίζουν υπερβολική μελέτη και επανάληψη… δεν βοήθα! Αφού έχετε διαβάσει όλο το χρόνο, τις μέρες των εξετάσεων, αν μου επιτραπεί η έκφραση που πολλοί φοιτητές και φοιτήτριες μου χρησιμοποιούν, κάντε μικρά διαλλείματα “…ρίξτε το για λίγο έξω…”
    γ] Μην προσπαθήσετε να “ελέγξετε” τις γνώσεις σας λίγα λεπτά της ώρας πριν την είσοδό σας στον εξεταστικό χώρο. Μέσα στην ένταση της ψυχοσυναισθηματικής σας διέγερσης είναι πολύ πιθανό να σας φανούν όλα άγνωστα με αποτέλεσμα να αγχωθείτε και να πανικοβληθείτε. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο τότε…ξεχάστε τις φωτεινές εξετάσεις.
    δ] Μέσα στον εξεταστικό χώρο φροντίστε να εξοικειωθεί τε με πρόσωπα και πράγματα και πάρτε μαζί σας ένα μπουκάλι νερό για δροσιά αλλά και για παρηγοριά. Οι άνθρωποι έχουμε την τάση να παλινδρομούμε σε παιδικές ηλικίες μπροστά σε καταστάσεις στρες και άγχους. Διώξτε το άγχος και την ξηροστομία πίνοντας μια γουλιά νερό.
    ε] Όταν σας δοθούν τα θέματα ξεκινήστε με αυτό που ξέρετε καλύτερα.
Μην κολλήσετε στο άγνωστο ή δύσκολο για σας θέμα. Απαντώντας το εύκολο που κατέχετε καλά δημιουργείτε στον εαυτό σας την θετική ψυχολογικά αίσθηση ότι κάνετε κάτι δημιουργικό και στη συνέχεια με ανεβασμένο το ηθικό σας καταπιαστείτε με το ή τα δύσκολα θέματα και πάλι πηγαίνοντας προοδευτικά από τα γνωστά στα λιγότερο γνωστά.
   ζ] Είναι πιθανό για μερικά δευτερόλεπτα να σας φανούν όλα τα θέματα άγνωστα με αποτέλεσμα να αγχωθείτε και να πανικοβληθείτε. Εάν σας συμβεί αυτό τότε…χαλαρώστε για μερικά λεπτά, διαβάστε ξανά τα θέματα και ίσως ξαφνιάσατε με τη συνειδητοποίηση ότι τελικά δεν σας είναι και τόσο άγνωστα…
   η] Άσχετα με το πώς γράψατε σε ένα συγκεκριμένο μάθημα συνεχίστε τις προσπάθειές σας χωρίς ηττοπάθεια στα υπόλοιπα μαθήματα. Σίγουρα κάθε μάθημα μετρά αλλά εκείνο που τελικά μετράει περισσότερο είναι η  δυνατότητα να χειρισθείτε κάθε μάθημα σαν ξεχωριστή οντότητα.  Δεν είναι λίγα τα παιδιά που έγραψαν χαμηλά στο πρώτο μάθημα και στη συνέχεια πήγαν πολύ καλά στα υπόλοιπα χωρίς άγχος και ηττοπάθεια με αποτέλεσμα ή να περάσουν σε κάποια από τις αρχικές τους επιλογές.

Γονείς και συγγενείς:

    Ας σκύψουμε όλοι μαζί πάνω από τα παιδιά μας με φροντίδα και τρυφερότητα και ας τα δώσουμε να καταλάβουν ότι όχι μόνο δεν πολεμούν μόνα τους αλλά και ότι η δική σας αγάπη δεν εξαρτάται ούτε και κινδυνεύει από μια πιθανή αποτυχία τους. Κάντε το με τέτοιο τρόπο ώστε να μη φανεί ως επιπόλαια και επιφανειακή κάλυψη μιας πραγματικότητας που δεν υπάρχει, ότι δηλαδή είναι ψέμα.
    Μην αφήσετε το παιδί σας να πιστέψει ότι αλλά λένε τα χείλη σας και αλλά η κάρδια σας καθώς τις τραγικές συνέπειες αυτής της λαθεμένης, κατά την προσωπική μου γνώμη, τοποθέτησης τεράστιας αξίας στην εισαγωγή σε ένα ΑΕΙ η ΤΕΙ μας την επιβεβαιώνουν με τον πιο δραματικό τρόπο τα ΜΜΕ όταν μας ανακοινώνουν ποσά παιδιά κάνουν απόπειρες «αυτοκτονίας» μαθαίνοντας ότι απέτυχαν στις εισαγωγικές εξετάσεις (πολλά μάλιστα περιστατικά δεν φτάνουν ποτέ για ευνόητους λόγους στα ΜΜΕ…)
    Δυστυχώς η οικονομία των αριθμών είναι τέτοια που γνωρίζουμε, εκ των πρότερων, ότι μερικές χιλιάδες παιδιών θα αποτύχουν.
    Απαιτείται, όμως, ιδιαίτερη προσοχή γιατί όταν ένα παιδί ΔΕΝ πετυχαίνει έχει διπλή την αίσθηση της ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ:
    πρώτον γιατί απέτυχε και μειώνεται το ΕΓΩ του απέναντι σε συμμαθητές και συμμαθήτριες, και δεύτερον  γιατί έχει την υποκειμενική αίσθηση ότι ΠΡΟΔΩΣΕ τους γονείς του ότι δεν στάθηκε άξιο για τους κόπους και μόχθους, τα έξοδα και την αγωνία τους!
   Κουράγιο σε σας γονείς και συγγενείς, παιδιά οπλιστείτε με μπόλικη ψυχραιμία και χιούμορ…   ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!…